BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

About Me

My photo
Aku ni nak jadi pari-pari yang duduk kat hati orang yang tengah gundah. Kenapa duduk ? Sebab aku tak ada sayap ... he...he

Saturday, 13 August 2011

Separuh lagi ?

hem...
berzaman rasanya blog ni tak bertukar catatan
sampai aku pun tak ingat blog ni wujud.Ye la... aku ni tak pakar sangat bab IT . Nak taip pun tunggang langgang. 

awak semua pernah separuh hati awak hilang ?
 Hilang? Ya... hati adalah raja tubuh badan . Darim segumpal darah itulah hati mentadbir segalannya.

Apabila hati hilang dan rosak 
 Kala itu kita lupa menjadi manusia

Hingga kadang kala kita jadi lebih hina dari binatang

 dirasa
 
Mana perginya nilai dan identiti kita yang mulia
 Hang Tuah kata : Tak Akan hilang Melayu di dunia. 


Apa guna tak hilang di dunia tapi kewujudan tidak dirasa.
 kita dikurniakan akal yang membezakan darjat kita dengan mahluk Allah yang lain

Tapi seandainya kita lupa yang kita ada akal juga  hati  . Maka nafsu akan merajai

Mana mungkin ini terjadi....

Jangan kita lupa akan janji Nya.

oleh  itu saya menasihati diri saya serta mengajak rakan - rakan semua ayuh kita BERUBAH !
 


Saturday, 2 April 2011

kalaulah mereka tahu..........

hari ni..aku nampak bebudak kat kampung ni dah lain la....dulu waktu aku sekolah rendah mereka semua tu adalah kawan rapat aku.Tapi bila aku berhijrah ke sekolah lain.... hubungan kami makin renggang. Apa yang paling aku kesal..mereka dah tak macam dulu....bukan main lagi seronok kehulu hilir naik motor dengan balak.Rambut mereka pulak dah makin berkarat.Yang perempuan pula, kalau dulu tudung sentiasa ada kat kepala..tapi sekarang....Allah je yang tahu. Kalau kami jumpa lazimnya soalan yang mereka tanya..." Kau dah berapa kali couple?".Kalaulah mereka tahu dunia ni sebenarnya hanyalah sementara,,,,,,mesti aku,mereka saling berpadu. Kalaulah mereka tahu jantan kat luar yang bawa mereka kehulu hilir tu hanya nak main-main...mesti aku,mereka akan berjaga. Sebab aku sayangkan merekalah.....aku beranggapan begini.Kita sebenarnya perlu berfikir lebih matang......jangan menonong mengikut sebarangan. Kita melayu perlu ada jati diri.Perlu kental jiwa ketimuran. Bukan barat yang sibuk dibanggakan.Silalah berpijak di dunia nyata. Kita adalah bangsa yang tidak layu semangatnya !!. Aku bukan menulis sebab nak kata aku hebat atau baik.Itu bukan aku !!.Tapi sekadar luahan perasaan seorang anak muda. Fatamorgana dunia ini begitu hebat menggugah kita, Ingatlah..sesungguhnya tuhan itu telah mengilhamkan jalan kefasikan dan kebenaran. Maka beruntunglah mereka yang memilih jalan kebenaran.Dan rugilah kepada mereka yang memilih jalan kefasikan.Semoga Allah melindungi aku dan kamu dalam mengharungi hari-hari.Andai satu saat nanti kau lihat aku pula berubah hati jadi jahil seperti itu..maka ingatkanlah aku....terkadang aku sama...lupa...menjadi.. manusia................hatipari-pari

Friday, 1 April 2011

dan aku...

dalam hidup ni..tak semua yang kita inginkan akan kita dapat.....apa yang kita hajatkan pun tak semua kita kecapi...pasti ada hikmah yang tersembunyi...kalau aku dibunuh dengan rasa kecewa yang bersarang dijiwa...aku sedaya upaya tak akan bagi orang tahu...perasaan sebenar aku....

                                Andai patah hati pari-pari..
                                tak ada siapa bisa mengerti...
                               sekilas pandang duka menyepi....
                               ceria harungi hari-hari....
                               dan jadilah aku si pelakon zahir...
                               bisu tenggelam hiba berakhir....
                               dan dalam kata ...
                               aku terhenti melerai segala..
                               lidah kelu melafaz berita....
                                andai berbaur hiba.....
                               silalah kau tersenyum lagi...
                          biar aku merawat hiba ini sendiri.....

Tuesday, 15 March 2011

Tips dari pari-pari

                                       benda ni saya ada terbaca kat majalah solusi:

                                                        7 tip membaca yang aktif:
 
1:  Kenal diri kita boleh baca sampai mana..pastikan kemampuan kita tu sentiasa bertambah tau !

2: berkenalanlah dengan bahan bacaan anda

3:Jangan sesekali abaikan bahas bacaan asas seperti buku teks

4:buat perancangan dan misi sebelum baca...katakanlah."Aku mesti fahamkan ...begini..."

5:catat segala persoalan yang timbul

6:gariskan isi penting, jangan biar biar bersih sesuci lebaran (bak kata cikgu ad math )

7:buat rumusan dan kesimpulan...
                                                                      hatipari-pari2011

Menuju A+

                                  SEJARAH TING 5..BAB 1..

maksud imperialisme: Dasar sesebuah negara meluaskan pengaruh dan wilayahnya  dengan menjajah negara 
                                 untuk kepentingan tertentu.

Rakan-rakan perlu ingat ada 6 sahaja negara yang terlibat iaitu

1:portugal
2:sepanyol
3:Belanda
4: britain
5:prancis
6: Amerika syarikat

                                                  faktor penjajahan


                    -perkembangan revolusi perindustrian
                    -Asia tenggara kaya dengan bahan mentah
                    -meluaskan pasaran
                    -perkembangan sistem perhubungan dan penganakutan iaitu
                                            1:kapal berkuasa wap
                                            2:terusan suez
                  -kalau mereka ada tanah jajahan yang banyak..tanda mereka kuat!
                                 

Umbara suatu perjalanan....

besama mesra aksara aku menulis.......
bukan atas dasar nama,,,tapi kerna cinta sesama manusia..
inilah tahun terakhir aku bergelar pelajar sekolah..memakai seragam putih dengan beg berisi buku..
sebagai penutupnya..aku selalu inginkan yang indah - indah mengiringiku .Baru-baru ini aku dipelawa menyertai delegasi bahas sekolah....sejujurnya aku tidak tahu menahu mengenai bahas.....aku menolak.tapi wajah cikgu waktu itu membuat aku tak sanggup melemparkan seleruh liabiliti dibahunya sendiri...lalu aku menerima...
sebenarnya aku keberatan bukan sebab aku malas...penat..
cuma aku berfikir sejenak, cuba bayangkan bagaimana kalau kerana ketidakbijaksanaan kita...menjadi penyebab kepada kekalahan pasukan.itu akan memukul aku sepanjang hidup !!!!!  moga -moga tuhan itu dapat membantu kami setiap nafas.................dan hidup.........................

Dari kepul-kepul awan

Dari kepul-kepul awan
aku menebak khabarmu dikejauhan
adakah bahagia
bagai senyum sang suria
atau duka
bagai langking langit menderita

Dari kepul-kepul awan
yang kutatap putihnya kala ini
kumuntahkan ceritera kita
melalui utusan rindu pokta
yang tulus dari atma


Andai duka itu terus merangkul utuh
Biar aksara aku menghalau jauh
jika bahagia itu mendampingimu
biar tintaku abadi disitu
pergilah kau mambelah dunia
setia warkahku tak mungkin terlena..
                                                                                      nukilan:Hatiparipari2011